Har man världens bästa produkter vill man växa

De flesta företag har en bra affärsidé, annars hade man inte överlevt på en konkurrensutsatt marknad. Det är sällan som man inte har någon konkurrens alls, och produkter som är hett efterfrågade. Det innebär att man måste konkurrera och samtidigt överleva, kunna betala skatter och avgifter, vilket gör att företag med de sämre affärsidéerna helt enkelt inte överlever de tre första åren. Vill man ha ett företag gäller det alltså att veta hur marknaden ser ut, hur du kan konkurrera med andra liknande företag och hur du snabbt får in kunderna som är beredda att betala för dina produkter.

Det kan vara riktigt svårt att växa

Framgång har faktiskt två sidor, det kan de flesta hålla med om som någon gång har varit med om en riktig framgångsskjuts. Som företagare kan ma se att efterfrågan växer. Kunderna får upp ögonen för det som ditt företag kan erbjuda och efterfrågan ökar. Det som i detta fall kan vara svårt är att möta den ökade efterfrågan. Sker den dessutom explosivt, kan det vara svårt att möta den stora ökningen av efter frågan. Man kanske snabbt ser till att anställa fler. Den reaktionen brukar de flesta få. Haken är den att med fler anställda ökar plötsligt utgifterna, och har man mättat efterfrågan, står man plötsligt med fler anställda än man kanske har råd med. Då är goda råd dyra.

Finansieringen brukar vara snubbeltråden

I de flesta fall när man växer, brukar det vara finansieringen som inte bär hela vägen. Det kostar nämligen att växa. Som vi såg i exemplet ovan, följer större utgifter med fler anställda. I Sverige har vi så pass dyra omkostnader att ha folk anställda att en snabb ökning av fler medarbetare kostar företagen en hel del. Det är här finansieringen bör sättas in. Det kostar att växa. Den företagare som är medveten om det, ser till att ha en finansiering klar dagen när det är dags att växa. Få företagare är så pass klarsynta att de har finansieringen klar fram till den dagen.

Anlita någon som vet hur man växer

Då är det en bra idé att anlita någon som vet exakt hur det är att växa. Varför inte anlita en konsult som själv kanske har gjort den där resan och har lyckats med konstycket, som har studerat marknaden och vet vilka sätt man kan göra det på utan att ramla på grund av att finansieringen inte finns där man önskar att den ska finnas. Om du är intresserad jsut av hjälp att växa som företag, kan klicka på följande länk om en managementkonsult i Stockholm.

8 aug 2018